تبلیغات
صوفی پژوهی بارویکرد نقد - رد دلایلی بر تشیع ابن عربی ۱
متن مورد نظر متن مورد نظر متن مورد نظر
رد دلایلی بر تشیع ابن عربی ۱
نویسنده ابو فاطمه در 10:21 ق.ظ | نظرات()


عده ای از طرفداران جناب ابن عربی دلائلی بر تشیع ایشان اورده اند که قابل توجیه است از جمله این دلائل مدح ها و مناقبی است که ایشان از ائمه اثنی عشر (علیهم السلام) کرده اند؛که این خود باز دلیلی بر تشیع نمی باشد زیرا اهل سنت غیر از نواصب احادیث مختلفی در مدح ومقامات ائمه (علیهم السلام) نقل کرده اند حتی گروهی از آنها کتب مستقلی در این باب تصنیف نموده اند؛ که جالب میبینم به همین مناسبت روایتی را از مدارک اهل تسنن ذکر نماینم.

 احمد بن حنبل در مسند و ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه و امام فخر رازی در تفسیر کبیر و خطیب خوارزم در مناقب و شیخ سلیمان بلخی حنفی در ینابیع الوده و محمد بن یوسف گنجی شافعی در باب ۶۲ کفایت الطالب و میر سید علی همدانی شافعی در موده پنجم موده القربی از عمربن  الخطاب و حبرامت عبد الله بن عباس نقل مینمایند که رسول خدا (صلی الله علیه و آله) به علی (علیه السلام) فرمودند :  لو ان البحر مدادو الریاض اقلام و النس کتاب و الجن حساب ما احسو فضائلک یا ابا الحسن .

( اگر دریا مرکب شود و درختان قلم گردد و بنی آدم نویسنده و طایفه جن حساب کننده نمی توانند شماره و احصا کنند فضائل تو را یا ابا الحسن)

واز جمله عباراتی که استشهاد بر تشیع ایشان شده عبارتی است که در فتوحات مکیه باب ۶ اورده شده است که فرمودند:و اقرب الناس الیه(الی محمد صلی الله علیه واله)علی بن ابی طالب رضی الله عنه،امام العالم وسر الانبیاءاجمعین

در پاسخ به این استدلال گفته می شودکه:

اولا:این روش اهل سنت است که وقتی نام علی (علیه السلام) را می اورند عبارت رضی الله عنه را به کار میبرند و شیعه این عبارت را برای غیر معصوم به کار می برد.

ثانیا:در مقابل این عبارت ،عباراتی در کتب ایشان است که همین مقامات را برای ابو بکر و عمر نقل می کند.

مثلا ایشان در ‌‌‌‌‌‌‌‍‍‍(فتوحات ،ج۳،ص۳۷۲)استحقاق ابوبکر به امامت و برتریش او بر جماعت را تاکید میکند

‌‌‍‍‌‌(و عرف الناس حینئذ فضل ابوبکر علی الجما عه فاستحق الامامه والتقدیم)

و نیز در همان کتاب(فتوحات،ج۲،ص۱۲۵) روایت ترمذی را بدین ترتیب آورده:

((انه یکون فی امه محمد (صلی اله علیه و اله و سلم) من هو افضل من ابی بکر الصدیق عند ما یری  انه افضل الناس بعد رسول الله (صلی اله علیه و اله و سلم( من المسلمین فانه معلوم ان عیسی (علیه السلام) افضل من ابی بکرو هو من امه محمد محمد (صلی اله علیه و اله و سلم و متبیعه)).

و پذیرفته است که بعد از پیامبر،افضل مردمان در میان مسلمانان ابوبکر بوده است و در عین حال عیسی (علیه السلام) را نیز از امت حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) و از پیروان وی به شمار آورده و افضل از همه امت، حتی از ابوبکر دانسته است.

و در جای دیگر از همین کتاب،ضمن اینکه می گوید:صدیقین به وسیله ابوبکر فضیلت یافتند،می نویسد((فلیس بین ابی بکر و رسول الله (صلی اله علیه و اله و سلم) رجل لانه صاحب صدیقیه و صاحب سر فهو من کونه صاحب سر بین الصدیقیه و النبوه التشریع و یشارک فیه فلا یفضل علیه من یشارکه فیه بل هو مساو له فی حقیقته فانهم ذلک)).

((یعنی : بین ابوبکر و رسول الله (صلی اله علیه و اله و سلم) کسی نیست و تنها او صاحب سر رسول الله می باشد)).

لذا اگر کسی بخواهد با کمال انصاف  این عبارات را با هم جمع کند می گوید که منظور ایشان جعل فضیلت نسبی در ارتباط با علی (علیه السلام) و ابو بکر و عمر بوده است؛که مثلا علی (علیه السلام) از جهاتی افضلیت داشتند و ابو بکر وعمر از جهات دیگریا اینکه تو جیه کند که منظور ایشان این است که این سه در یک سطحند.

نکته دیگر در باب تشیع جناب ابن عربی این است که عده ای از طرفداران عقیده وحدت وجودی ایشان در صدد این برامده اند که ایشان را شیعه جلوه دهندو مطالب ضد تشیّعایشان رابا مطرح کردن مبحث تحریف تو جیه نمایند؛که البته اگر چنین تو جیهی ارائه نمی شدافکار خودشان زیر سوال می رفت که مبتنی شده بر کشف وشهود و افکار جناب ابن عربی.

که در این باب پاسخهای مختلفی ارائه شده است:

اول اینکه با قبول تحریف در اثار ایشان در این سطح ،دیگر نمی شود به مکاشفات نقل شده ای که در کتب ایشان امده است اطمینان کرد،زیرا احتمال داردآنها هم تحریف شده باشد،و اهم دلیل وحدت وجودی ایشان کشف وشهود است و دلیل عقلی ندارد؛چون عرفا مصطلح این مقوله راطور ورا ء طور العقل دانسته ،یعنی اینکه فهم وحدت وجود برای عقل قابل در ک نیست لذا وقتی با عقل ثابت نشود و کتاب هم در معرض تحریف باشد قابل اطمینان نیست.

و دیگر اینکه ممکن است ادعایی که در کتاب  ایشان در مورد فصو ص الحکم نقل شده که پیامبر (صلی الله علیه واله) این کتاب را در عالم مکاشفه به او دادند نیز از تحریفات بزرگ این کتاب باشدواز ان جمله بحث تکثر گرایی وعذب آتش دوزخ برای دوزخیان و…

و لذابا فرض قبول ادعای جناب عبد الوهاب شعرانی که فرمودند:معاندین در فصوص و فتوحات،دست نمو ده اند تا ابن عربی را بد نام کنند.

در پاسخ ایشان میگوییم از کجا میدانید که سایر مبانی عرفانی که در کتب جناب ابن عربی آمده است تحریف نشده باشد وباز چه دلیلی دارید که واقعا مطالبی که در تایید سنی بودن ایشان است جز تحریفات است.

و اینکه ایشان مدعی اند که جناب شریف الدین سید محمد بن ابی الطیب مدنی ،نسخه ای را داده اندکه تحریف نشده بوده؛چه دلیلی است،که نسخه تحریف شده همین چاپ کنونی باشد ونسخه ایشان تحریف نشده باشد؛امکان دارد فردی از مقلدین و طرفداران ایشان که شیعه بوده،مواردی که به نفع اهل سنت در کتاب ایشان راکه دیده حذف کرده باشد.

واینکه ادعا کرده اند که در این نسخه خط و امضاء جناب ابن عربی بوده باز جای خدشه دارد به این دلیل که:

اول اینکه جناب شریف شمس الدین سید محمد بن ابی الطیب مدنی متوفی سنه ۹۵۵  بوده اندو جناب ابن عربی کتاب فتوحات را در سنه ۶۳۶ به پایان رسانده است،یعنی دو سال پیش از مرگش از کتابت آن فراغت یافته(الفتوحات ،ج۴،ص۵۵۳،سطر۳ از اخر صفحه)لذا حدود ۴۰۰ سال فاصله است،چگونه ایشان یقین کرده اند که این همان خط امضای جناب ابن عربی است.

و دوم اینکه باز جعل خط و امضاء ایشان کاری بس راحت است.

وسوم اینکه چرا الان خبری از این نسخه خطی نیست.

واما آخرین دلیلی که دوستان در تو جیه تشیّع ایشان آورده اند ذکر نام عده ای از علما و طرفداران ایشان بوده است،که کما اینکه قبلا متذکر شدم علمای بزرگی از متقدمین و متاخرین ایشان را تکفیر یا اشکالات عمده ای به افکارشان گرفته اند.

با فرض اینکه تمام علما طرفدار ایشان هم باشد باز برای ما سندیت داردو انسان محقق باید خود مبانی ایشان را بررسی نماید وهر موافق عقل ووحی بود قبول و آنچه مخاتف عقل و

وحی بود را رد نماید.

لذا خوب است دوستانی که مدافع ایشانند ادله علما و طرفداران را نقل کنند نه نام شخصیتها.


دوشنبه 30 مرداد 1396 05:00 ب.ظ
Hey I am so delighted I found your webpage, I really found you
by error, while I was browsing on Digg for something else, Nonetheless
I am here now and would just like to say thanks a lot for a tremendous post and
a all round entertaining blog (I also love the theme/design), I don’t have time to look over it all at the moment but I have book-marked it
and also included your RSS feeds, so when I have time I will be back to read a lot
more, Please do keep up the awesome work.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
طراحی و کدنویسی : ثامن تم
Template By : Samentheme.ir