تبلیغات
صوفی پژوهی بارویکرد نقد - رد دلایلی بر تشیع ابن عربی 2
متن مورد نظر متن مورد نظر متن مورد نظر
رد دلایلی بر تشیع ابن عربی 2
نویسنده ابو فاطمه در 09:32 ق.ظ | نظرات()

یکی از آن ادله که بسیاری از طرفداران دلیل بر تشیع جناب ابن عربی گرفته اند عبارتی است که شیخ در فتوحات مکیه ج۳ ص۳۲۷ ، عبارت باب ۳۶۶ آورده است در این عبارت جناب شیخ به معرفی امام عصر علیه السلام پرداخته و می فرماید که مهدی (علیه السلام) از عترت رسول الله (صلی الله علیه و آله) است و جدش حسن بن علی  (علیه السلام) است .

( فتوحات ج۳ ص ۳۲۷ )… من عتره رسول الله  (صلی الله علیه وآله)   من ولد فاطمه

علیها السلام  یواطی اسمه اسم رسول الله (صلی الله علیه و آله) جده الحسن بن علی (علیه السلام)…

وشیخ بهائی در کتاب اربعین خود عبارت باب ۳۶۶ فتوحات را ذکر کرده ولی به جای عبارت الحسن بن علی ، الحسین بن علی می آورند .

حاج سید محمد حسین حسینی طهرانی در کتاب روح مجرد ، بعد ازذکر عبارات شیخ بهائی از اربعین می نویسند : این عبارت شیخ محیی الدین (… وجده الحسین بن علی (علیه السلام )را بسیاری از اعلام شیعه دلیل بر تشیع وی گر فته اند ، زیرا که عین معتقدات شیعه است.


اما درپاسخ به این دلیل طرفداران بر تشیع  ابن عربی گفته میشود که عبارت فتوحات در تمام نسخها ی مطرح چاپی ” جدّه الحسن بن علی” است

از جمله :

۱)     طبع بولاق ج۳ ص۴۳۰

۲)     طبع مصر ج۳ ص۳۷۲

۳)     طبع بیروت .ظاهرا افست طبع مصر است ج۳ ص۳۲۷

که البته  سیدمحمد حسین حسینی طهرانی در کتاب روح مجرد ص۳۱۸ ادعایی  خلاف این کرده و برای ادعای خود دلیلی ارائه نداده اند ، او می گوید که :

در همه جا ، یعنی در طبع ۶ جلدی فتوحات طبع بولاق و حتی در یواقیب شعرانی نام حضرت مهدی را که ذکر نموده اند است او را از اولاد حسین بن علی بن ابی طالب (علیهماالسلام) شمرده است و گفته است : وجدّه الحسین . اما در طبع  چهار جلدی  دار الکتب العربیه آنرا حسن بن علی بن ابی طالب طبع نموده است ،و واضح است که این اشتباه مطبعه ای بوده است !!!

توجه:  ادعایی بی دلیل از هر کس که باشد،برای ما دلیلی برای پذیرش نمی شود.

اما اینکه در تمام نسخهای مطرح چاپی « جده الحسن بن علی» است میگویم این موافق عقیده خیلی از علمای اهل سنت و مخالف عقیده شیعه امامیه است که به عقیده شیعه، مهدی (علیه السلام) از اولاد حسین بن علی (علیه السلام) است.

مرحوم حاج میرزا حسین طبرسی نوری در کتاب نجم الثاقب در ص ۱۹۹  بعد از اینکه ادله فرزند امام حسن علیه السلام  بودن اما م عصر (علیه السلام) را از عده ای از علما ی عامه نقل

می کنند،بعد در ص ۲۰۰ رد گفتا ر آنها را با ادله ای محکم  ارائه  می دهند.

البته تبار امام عصر (علیه السلام) به امام حسن مجتبی (علبه السلام) نیز می رسد چون فاطمه مادر امام باقر (علیه السلام) و همسر امام سجاد (علیه السلام)  دختر امام حسن (علیه السلام) است، پس امام باقر (علیه السلام)  و امامان بعدی حسنی و حسینی  هستند. حضرت مهدی (علیه السلام) نیز نوه ی دختری امام حسن (علیه السلام) و نوه ی پسری امام حسین (علیه السلام) است.

اما اعتقاد به اینکه آن حضرت فقط از نسل امام مجتبی (علیه السلام) است از خصائص کثیری از اهل سنت است و ظاهر عبارت جده الحسن بن علی (علیه السلام) در فتوحات دلالت بر اختصاص دارد ، لذا استفاده میشود که علاوه بر اینکه از این عبارت ابن عربی تشیع او ثابت نمی شود ،بلکه مثبت این مساله است که عقیده ایشان در این مقوله مطابق اکثریت اهل سنت بوده و مخالف شیعه است.

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
طراحی و کدنویسی : ثامن تم
Template By : Samentheme.ir