تبلیغات
صوفی پژوهی بارویکرد نقد - ترجیح طریقه صوفیه وعرفا برطریقه انبیاء وائمه علیهم السلام درمکتب فلاسفه وعرفا
متن مورد نظر متن مورد نظر متن مورد نظر

سید جلال الدین آشتیانی فیلسوف معاصر و از شارحین و مروجین فلسفه ملاصدرا و حکمت به اصطلاح متعالیه  در کتاب شرح مقدمه قیصری بر فصوص الحکم با طرح این مطلب که طریقه صوفیان و اهل مکاشفه بر طریقه اهل نظر ترجیح دارد، شیوه عرفا و صوفیه را در بیان اسرار و دقایق مربوط  به توحید و معاد از شیوه بیان انبیای الهی و اهل بیت علیهم السلام برتر می داند. متن نوشته وی در صفحه ۷۴ این کتاب چنین است:

«بدون شک طریقه متصوفه و اهل کشف، ترجیح بر طریقه اهل نظر دارد لذا کلمات عرفا در اسرار راجعه به مبدآ و معاد دلپذیرتر از مبانی کلمات حکما و طریقه انبیای عظام و ائمه کرام است.»!!!


tarigha-anbiya

مطلب فوق شاهد دیگری بر میزان باور و اثر پذیری پیروان فلسفه ملاصدرا نسبت به معارف وحیانی و یه عبارت دیگر بیانگر عمق شکاف بین این فلسفه و معارف قران و اهل بیت علیهم السلام است.

نکاتی که از این متن بدست می آید

۱-میل به صوفیه که در روایات نهی شدید از میل به صوفیه شده است

۲-هم ردیف قراردادن متصوفیه واهل کشف وعرفان که یکی هستند

۳-بهتر وزیبا تر نشان دادن جملات بشری بر سخنان معصومین علیهم السلام که خود نوعی تشویق جامعه به گرایش به تفکر بشری ودوری از احادیث معصومین

۴-طریقتی که صوفیه وعرفا می گویند همان مکتب وطریق مقابل انبیاست

۵-دلپذیری سخنان صوفیه وبیان آن نوعی ترویج تصوف وجدایی از وحی است

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
طراحی و کدنویسی : ثامن تم
Template By : Samentheme.ir