تبلیغات
صوفی پژوهی بارویکرد نقد - مطالب آبان 1393
متن مورد نظر متن مورد نظر متن مورد نظر

                                         نفوذ تصوف
                                                                                                

با توجه به روایات محکم و فراوان ائمه اهلبیت (ع) در رد صوفیه معلوم می شود که بزرگان تصوف هیچ ارتباطی با تشیع نداشته و اگر کسانی می خواهند خود را مرتبط به اهل بیت (ع) جلوه دهند به هیچ وجه قابل قبول نمی باشد.
به علاوه خود صوفیه مرشد های سابق خود را به سنی گری معرفی کرده اند ، و یک مرشد را به تشیع معرفی نکرده اند ، و این را می توان از تذکره الاولیاء ، نفحات الانس و طبقات صوفیه به دست آورد . علی ابن عثمان جلابی که قطب آنها بوده و همه صوفیان کتاب کشف المحجوب او را قبول دارند گفته است : صوفی حقیقی ابوبکر است.
در منطق الطیر هم گفته شده : عمر چراغ اهل بهشت است.
نکته دیگر اینکه در کتب متقدمین صوفیه نامی از علمای شیعه مثل شیخ صدوق ، شیخ مفید ، شیخ کلینی و ..... نیست ولی برای بزرگان اهل سنت مثل احمد ابن حنبل و شیخ عبد القادر گیلانی مقامات و کراماتی را نسبت داده اند .

آیت الله سید عباس مدرسی یزدی در پاسخ به استفتائی درباره فرقه صوفیه گنابادی فرمودند: عرفان دروایش گنابادی عرفان اسلامی نیست و این فرقه گمراه و گمراه کننده اند.

                                     مدرسی یزدی


             
خبر کزاری رسابر خلاف دیدگاه صوفیان خرقه پوشی نه تشبه به پیامبران و زهاد است و نه انسان را از معاصی باز می‌دارد؛ بلکه فقط مراعات آدابِ ورود به فرقه‌های صوفیه برای رسیدن به مقاصد پوچ و هوای نفس است.
                                                                                               


                      خرقه پوشی من از غایت دینداری نیست     پرده ای بر سر صد عیب نهان می پوشم(حافظ)
معنای لغوی و اصطلاحی
خرقه که در لغت به معنی پاره، وصله و قطعه‌ای از جامه محسوب می شود، در اصطلاح نام جامه‌ای را نهاده‌اند که بعد‌ها لباس رسمی مقابله کنندگان با اسلام ناب محمدی(ص) گردید.
گروه صوف پوشان(پشمینه پوشان) را صوفی شناختند که لباس از پاره‌ها می پوشیدند و آن را لباس رسمی خود قرار می‌دادند تا به آن رسمیتی پیدا کنند و شناخته شوند.

بسم الله الرحمن الرحیم

عنوان تحقیق: واکاوی اجمالی اندیشه حلول، وبررسی احوال شلمغانی

روش تحقیق: مطالعه ی کتاب وجستجودراینترنت

سیرتحقیق: 1) واژه شناسی  2) حلول در ادیان ومذاهب  3) برخوردامامان شیعه بااندیشه ی انحرافی حلول  4) آیات مورد استدلال حلولیان  5) معرفی برخی فرقه های حلولی  6) عقاید شلمغانی 7) انگیزه ی شلمغانی 8) صدورتوقیـع امام زمان (علیـه السلام)

پیش فرض: انحرافی ومردودبودن اندیشـه حلـول.

طراحی و کدنویسی : ثامن تم
Template By : Samentheme.ir